Akvarellimaalaus kissasta

Viimeksi, kun olen tosissani yrittänyt piirtää kissaa, ystäväni tokaisi: ”Onpa hieno hiiri”! Siitä tietysti kehittyi hieno trauma ja realistista kissaa en ole moneen vuoteen tehnyt.
Muutama päivä sitten iski hirveä hinku kokeillla uusia akvarellipensseleitä, ja mallikuvaksi valikoitui sukulaisen taltiointi hänen pikku kisustaan. Päätinpä siis ottaa kissaa korvista ja ryhtä hommiin.

Akvarellimuotokuva kissasta

Maskiaine

Aloitin työskentelyn tekemällä lyijykynäluonnoksen ja peittämällä maskiaineella alueet, joihin en halunnut taustavärin osuvan. Teen usein akvarelleilla työskennellesäni ensiksi taustan ja suojaan teoksen varsinaisen aiheen. Maskiaine levitetään ja sen annetaan kunnolla kuivua. Kuivumista odotellessa voi vaikka tehdä värikokeiluja, tai keittää kahvia. Jos maskiaineen ei anna kuivua kunnolla ennen taustan maalaamista, se tekee kuulemma maalauksesta sottaisen ja väreistä harmaat. Taustan voikin sitten maalata huoletta huiskien, ja sen kuivuttua maskiaine kuoritaan pois esimerkiksi pyyhekumia tai pinsettejä apuna käyttäen. HUOM! maskiaineen levitykseen kannattaa uhrata vain huonoja pensseleitä, koska ne menevät kyllä pilalle. Käyttämäni maskiaine tällä hetkellä on Daler-Rowneyn Art Masking Fluid.

Paperi

Testasin samalla SMLT:n Professional akvarellipaperia joensuulaisen taidetarvike- ja kehystysliike PauMerin pyynnöstä. Paperi on täyttä puuvillaa ja yllättävän hyvin kosteuden sekä hankauksen kestävää. Hinta-laatusuhde on kohdallaan ja voisin kuvitella käyttäväni paperia toistekin. Monesti akvarellipaperi, varsinkin puolikarkea ja karkea, näyttää skannattuna kamalalta pintakuvionsa takia, mutta tässä pinta ei jostakin syystä häirinnyt – kuvio on persoonallinen ja aika sileä. Paperi sopii yksityiskohtaiseen työskentelyyn. Kannattaa kokeilla!

Työskentely

Akvarelleilla maalatessa on hyvä edetä vaaleista sävyistä tummiin. Kerran maalattua kohtaa on vaikea korjata. Hyvästä paperista voi jonkin verran pestä väriä pois, mutta aivan puhtaaksi sitä harvoin enää saa. Niihin kohtiin, missä valo on kirkkaimmillaan, on hyvä jättää paperi aivan valkoiseksi. Maskiaineesta on apua tässäkin, mutta päätin jättää sen lopputyöskentelyn ajaksi hyllylle. On mukava myös antaa väreille ja vedelle vapautta. Liika kontrollointi vie akvarelleilta sielun. Myönnän, että olen itse kova kontrolloimaan, ja tässäkin maalauksessa oli paljolla käytöllä kaikkein pikkuruisin pensselini. Everything must be perfect. Silti akvarelleilla työskennellessä kannattaa muistaa: Don’t overwork it! Sillä on rajansa, mitä paperi, värit ja katse kestävät.